20110426

Pagi yang hening

Pagi itu aku bangun dikejutkan oleh jam lonceng hape ku.Tidak kedengaran lagu instrumental Canon.Seperti kebiasaannya,aku buka pintu.Aku toleh ke belakang.Tiada siapa yang harus aku kejutkan dan tiada siapa yang mengejutkan aku.Aku pandang ke depan.Pintu bilik itu berwarna lain.Tiada kertas atau gambar di atasnya.Aku masuk ke bilik air dan mengambil wuduk.Ya,aku bersyukur aku sedar pagi itu.Tidak terlepas Subuh.
Aku masuk semula ke bilik.Hanya ada sebuah katil.Aku sedar.Satu tahun sudah berlalu.Tak,tak sampai setahun pun.Tamat sudah pengajian aku di matrikulasi.Aku tidak lagi dikejutkan oleh teman sebilik.Dan aku tidak lagi tergelak sorang-sorang mengejut teman sebilik.Selesai solat,aku duduk melayan perasaan.Aku mula sedih.Aku rasa nak nangis.Sedang asyik aku melayan perasaan,mengimbau kenangan memori silam,tiba-tiba,lampu bilikku terpadam.Mataku terbeliak(macam muka artis sinetron apabila adegan cemas.tipulah kan.masa tu tak tengok cermin pun).Jantungku berdegup kencang.Nak kata kat kolej,tak.Kalau kat kolej percayalah jugak perkara-perkara pelik begini berlaku.Otakku ligat berfikir.Aku di rumah.Takkanlah ada....Tak mungkin...Peluh mula memercik di dahi.
Lampu terbuka semula.Aku terus naik ke katil dan menutup mata.Lampu terpadam semula.Terbuka.Terpadam.Terbuka.Terpadam.Aku mula ragui sesuatu.Aku buka mata perlahan-lahan.Aku mula berfikir.


Ohh..lampu blow.Patutlah.Yang peliknya,dulu masa aku sedih nak tinggalkan rumah untuk pergi belajar,lampu bilik satu blow.Kali ni,aku sedih sebab dah habis belajar,lampu tu pun blow.Memang lampu-lampu di bilik aku sangat memahami aku.Terima kasih lampu.


hape=handphone

Next post lah aku cerita pasal hari-hari aku di matriks.Hati masih belum pulih sepenuhnya dan aku sangat sayangkan alatan elektronik yang canggih di hadapan aku ni.Aku rasa,benda ni bukan kalis air mata.

No comments: