20121114

Kentang goreng awak

"Apa yang kau rasa?"
Aku rasa macam Adi kot.
"Apa? Kentang goreng?"
Bukan. Tu cerita semalam. Anyways, float dia tak se-best awang&wani kot.
"Habis,cerita yang mana satu?"
Konflik dalam diri kot.
"Masalah?"
Hati.
"Sakit?"
Mata.
"Kenapa dengan mata pulak?"
Telinga.
"Kau dah kenapa..?"
Mulut.
"Ada kena mengena dengan kentang goreng ke?"
Maybe.
"To be precise...please."
Mata yang menipu. Telinga yang salah. Mulut yang mentafsir.
"Hati?"
Hati yang tercalar. Hati yang kecewa. Hati yang penat. Hati yang lelah.
"Eh, lelah bukan jantung ke?"
Aku rasa paru-paru.
"Betul ke konflik dalam diri ni.."
Macam bukan je kan. Rasa konflik syok sendiri ni.

Aku lihat dia di sana..Aku ingin mendekatinya..Aku cuba menghampirinya...Lalu aku menyapa dia..Dia membuka bicara..Dan aku mula mengenalnya..

Eh itu bukan syok sendiri kot. Itu happy ending kot. Cuma tak dapat masuk final je.
"Tu la. Takde lagu konflik dalam diri?"
Ada. Dalam laptop Opie.
"Serius meh?"
Serius. Folder jiwang leleh.
"Kentang dah habis."
Aku dah tak rasa konflik dalam diri atau syok sendiri.
"Jadi? Kau rasa chipster?"
Aku rasa lupa diri hah assignment projek tutor test berderet lepas tu pergi syok online berblogging lagi lepas tu makan tidur lepas tu stress salahkan syllabus banyak sangatlah apalah.
"Aku rasa kau terlebih makan kentang ni."
Kau taknak salahkan McShaker?
"Takpun  aku rasa chipster."
Kenapa semua mesti nak ter?
"Kau tak rasa lejen bila tulis macam ni?"
Aku rasa lebih lejen bila pakai 3310 dengan chuck taylor.
"Aku rasa kentang goreng tu subjektif."
Aku pun rasa. Hidup sebagai kentang goreng. Mungkin ada sebab kenapa Adi suka kentang goreng. Sebab pertama mungkin dia bercita-cita tinggi nak pergi Perancis.
"Kenapa pulak?"
French fries. You get it?
"Snap! And sebab kedua mungkin sebab goreng ada kena mengena dengan girang."
Told ya.
"Ais krim kau tak rasa subjektif jugak?"
Ais krim. Hmmmm... Manis, sejuk, cantik.
Kenangan manis bersama insan tersayang di tempat yang sejuk dan pemandangan yang sangat cantik..
"So that is the reason why she would love to have ice cream when she is sad and down.."
Think so.
"Jadi,apa cerita owl?"
Owl? Mungkin sekarang adalah masa hibernasi untuk owl.
"Rindulah."
Subjektif?
"Kinda."
Kau tau,orang akan rasa nak sepak(tampar) muka kau bila kau asyik kata tentang sesuatu perkara itu subjektif.
"Dah memang betul. Habis kau nak suruh aku ubah? Hidup hanya dalam dua pilihan atau empat pilihan? Yes No A B C D. Macam tu?"
Tak. Tiada siapa ada hak nak suruh kau ubah. Tapi lain kali jawab sesuatu macam ni
'Rindu itu subjektif yang berkategori.'.

Sticknote;
Benda yang kau ada kau kena simpan. Tolonglah jangan buang. Tolonglah. Satu hari kau susah, kau cari,benda tu betul-betul takde, kau boleh beli baru tapi nilainya tetap tak sama. Jaga hati. Jaga iman. 

Salam Maal Hijrah 1434H.

1 comment:

Figuretive said...

Kau tahu..

tak.. kau perlu tahu..

kita semua ini pernah terbuang, dibuang dan paling penting, kita membuang juga.

dan ingat.. bukan tahu..

kadang - kadang membuang itu perlu. tapi jangan sampai ia menghinakan diri kembali. buang andai ia melemahkan, menyesakkan, melelahkan, memenatkan dan menyusahkan. dan beli yang baru, tidak sama nilai tapi ia lebih bernilai. itu pasti.

yang ikhlas,
si pembuang yang tegar